Lihtne algus

Toitumisnõustaja Kokakooli seminar “Lihtne algus” toimus mitmes Eestimaa paigas. Eesmärgiks oli jagada ideid ja lihtsaid nippe kuidas muuta õigete valikute tegemine igapäevaseks harjumuseks.

Tänan kõiki tervisehuvilisi, kellega kohtusin Võrus, Tallinnas, Sakus, Pärnus, Keilas ja Tartus. Küsimuste rohkus näitas tõsist huvi tervisliku toitumise ja uute ideede vastu.

Mis on tervislik toitumine? Sellele küsimusele oli palju erinevaid vastuseid. Eestimaa toit, rohkem köögivilju-, puuvilju, tasakaalus menüü, vähem magusat, need on mõned märksõnad vastustest. Kui hakkame muutusi tegema, siis tundub see alguses keeruline ja aeganõudev. Hea soovitus on teha üks samm korraga, et muuta oma harjumusi.

Kui hommikusöögiks on vaid kohvi ja võileib, siis võid võtta endale eesmärgiks valmistada igal hommikul putru ja tervislikum on valida pudru valmistamiseks täisterahelbed. Lisaks annab pudru söömine energiat pikaks ajaks.

Ühe väga hea uudise rääkis meile Tallinnas Külli, kes peale kevadist toitumise seminari muutis oma harjumust, hakkas sööma hommikul täisteraputru ja võttis alla 8kg. Kui toitumine on väiksem kui keha energiavajadus, siis keha ei raatsi ära anda ühtegi grammi.

Üsna ühene oli arvamus, et valge suhkur, suhkruasendajad, karastusjoogid, magustatud joogid ei ole hea valik. Magustajaks võiks kasutada mett, Demerara suhkrut, steviat, indiaani suhkrut, palmisuhkrut. Magusad koogid, küpsised, jogurtid oleks samuti hea välja vahetada. Maitsestamata jogurtit saab ise kodus maitsestada ja magustada ning kooke saab valmistada puuviljadega, kuhu ei ole vajagi suhkrut lisada. Kui kasutad aga retsepti, kus palju suhkrut, siis ka seal võid vähendada suhkru kogust ja sobivusel lisada juurde puuvilju.

Kui poes näed müügil piima- ja juustulaadseid tooteid, siis need ei ole kindlasti head valikud. Ikka täispiim, keefir, hapupiim, taluvõi, kodujuust jm. Piima- ja piimatoodete juures oli üllatuseks soovitatav kogus, 1-2 portsjonit. Kui tarbid klaas piima ja 30-60g juustu , siis oledki saanud 2portsjonit piimatooteid.

Kala söömine on sageli probleemne. Me sööme kala vähe, peaks aga sööma minimaalselt 3korda nädalas. Paljudel on kala menüüs kahel korral kuus. Seda on kindlasti vähe selleks, et saada üliolulisi omega-3 rasvhappeid.

Üks küsimus oli toidulisandite kohta. Kas ja millal kasutada? Kui meie menüüs ei ole piisavalt kala, siis organism jääb ilma vajalikest omega-3 rasvhapetest ja selle puudujäägi saavad kompenseerida toidulisandid. Sama on köögiviljadega. Oluline on süüa köögivilju, puuvilju, kaunvilju iga päev, sest nii saad ka vitamiine, mineraalaineid ja fütotoitaineid iga päev. Kui menüüs ei ole piisavas koguses neid toiduaineid, siis saame selle puudujäägi katta toidulisanditega.

Kas vett peab jooma kui janu ei ole? Kui iga päev väljub organismist 3,5 liitrit vett, siis peame iga päev vett juurde saama. Kui me vett ei saa, siis saab häiritud kogu organismi tegevus, verevarustus, jääkida eemaldamine organismist jpm.

Sageli oli seminaril küsimus, kuidas teha seda, mida tean, et peaks tegema? Kõigil on töö ja kiirus, mistõttu ikka ja jälle teeme harjumuslikke valikuid. Siin on ainult üks retsept – tuleb muuta oma harjumusi. Mäletan oma esimest taimset leivakatet, mis oli ka seminaril osalejate suureks lemmikuks. Väga mitmel korral tahtsin alustada, aga ei jõudnud selleni. Küll ei olnud aega, siis ei olnud kõiki toiduaineid. Harjumuste kujundamisel on vaja aga ikka ja jälle üritada – ikka üks samm korraga. Kui selleks sammuks on hummus, siis tee seda niikaua, kuini retsept on peas ja toiduained harjumuslikult kogu aeg kodus olemas. Siis oled muutnud harjumust ja tegemine ei jää ei aja ega toiduainete taha.

Küsimusi oli kõikidel seminaridel palju. Kui aga jäi mõni küsimus küsimata, siis saad seda ka nüüd teha.