Tervisepäev Pärnus

1Pärnus oli Täiskasvanute Gümnaasiumis tervisepäev ja loengu teemaks “Tervislik toitumine ja haiguste vältimine“. Tänud korraldajatele, õpetajatele ja õpilastele aktiivse osavõtu ning küsimuste eest.

Küsimused aitavad üha rohkem jõuda selgusele, milliseid valikuid peaksime tegema. Kas näiteks praetud maks on tervislik või mitte? Kui hakkame sellele küsimusele vastust otsima, siis peame vaatama maksa toiteväärtust, kvaliteeti ning vaatama ka toiduvalmistamisel kasutatavate teiste toiduainete kvaliteeti, mis aitavad maksast teha valmis roa.

Maksa ülesandeks on organismis kehavõõraste ainete lagundamine ja seetõttu loomade maks võib sisaldada kahjulikke aineid, mis on ilmselgelt miinuseks. Samas sisaldab maks ka suures koguses kolesterooli, mis ei ole organismile kasulik.

Kui kanaliha (koos nahaga) sisaldab kolesterooli 71mg/100g kohta, siis maksas on kolesterooli 300mg. See on aga päevane kolesterooli vajadus. Maks sisaldab suhteliselt palju B-grupi vitamiine, eriti folaate 330 µg/100g ja B-12 vitamiini 110 µg/100g. Raua sisaldus on 8mg/100g, raua vajadus aga 15-30mg. Samuti on maksas suur A-vitamiini sisaldus. Maksa toiteväärtus sõltub paljuski ka looma toitumusest.

Maksa on soovitav süüa harva ja väikestes kogustes, et mitte tekitada raua ja A-vitamiini kuhjumist ega saada suures koguses kolesterooli ja kahjulikke aineid. Maksa praadimisel on oluline kasutada kvaliteetset rasva, mis samuti mõjutab valmistoidu tervislikkust.