Tervisliku toituja põhireeglid Võrumaal

Võru Kubija, EneVõrumaa võttis meid vastu ilusa lumise ilmaga. See tegi meele erksaks, hoolimata pikast bussisõidust. Seminarile oli oodata ligi poolsada osalejat, nii et tunnike ettevalmistusaega kulus kiiresti.

Tervisliku toituja põhireegleid, millest seminaril rääkisime, oli päris palju.

Need reeglid peaks iga toituja enda jaoks läbi mõtlema ja tegema toitumises vajalikke muutusi, ikka üks samm korraga. Siis me ei väsi Võru-Kubija seminarmuutustest. Toome siin välja mõned räägitud mõtted.

Meie igapäevane menüü peaks rohkem sisaldama köögivilju, kaunvilju ja kala. Kes meist seda ei teaks, kuid probleeme tekitab selle teadmise tegevusse toomine.

Väga heaks toitainete allikaks on idandid. Idandamist saab alustada kohe, kui sul on kodus üks tühi purk. Kõige lihtsam on alguses kasvatada mungoa idandeid ja seda olid mitmed osalejad nõus ka proovima. Heaks üllatuseks oli tagasiside, et päris mitmed osalejad olid idandamist juba proovinud. Mõnusat suminat tekitas hinnavõrdlus poes müüdavate idandite ja ise kasvatatud idandite vahel. Kui see vahe on 5-7 kordne, siis on mõistlik panustada natukene aega idandite kasvatamisele.

Ülioluline on päeva jooksul kasutada toiduaineid kõigist toidugruppidest. Just mitmekesisus toitumises aitab kõige efektiivsemalt saavutada tasakaalu toitainete osas.

Siiski on parimate valikute tegemiseks vaja otsustada ja kalkuleerida, mida osta, kust osta ja mida valmistada ise. Pikas perspektiivis tagab see meile parema tervise. Usun, et see on meie kõigi eesmärk.

Kvaliteedi osas on sageli palju küsimusi ja see on ka normaalne. Kas speltajahu on parem kui tavaline nisujahu?

Vastus sõltub sellest, millist paremust küsija mõtleb. Kleepvalgu omadused on speltal kehvemad ja sai kerkib vähem, kuid speltat peetakse maitseomadustelt ja toiteväärtuselt tavanisust paremaks. Gluteenitalumatuse korral speltat ei soovitata siiski kasutada, kuigi spelta gluteenisisaldus on väiksem kui tavalisel nisujahul.

Kui räägime organismile vajalikest toitainetest, siis mitte alati ei taga söödud toidukogus organismile vajalikke toitaineid soovituslikus koguses.

Kui C-vitamiini RDA (minimaalne soovitus) on 200mg ja ODI (optimaalne soovitus) 1000mg, siis kuidas seda toiduga saada?

Küsimus, millele ei osanud peast vastust anda oli selline: Mitu porgandit tuleb süüa, et saada 1000mg C-vitamiini?

Toitainete sisaldust saab iga huviline kontrollida kodulehelt toitumine.ee. Leiad sealt info, et 100g porgandit sisaldab C-vitamiini 5 mgVõru Kubija ja väike arvestus ütleb, et 1000mg C-vitamiini saamiseks peaksime sööma …. !!! Ma jätan siia kirjutamata, mitu porgandit. See näide näitab veelkord, kui oluline on süüa väga mitmekesist toitu ja järgida tervisliku toituja põhireegleid.

Koolitusel tekitas elevust ka maitsmiseks välja jagatud taimsed leivakatted ja kuigi Kubija restorani lõunast oli vaid mõni hetk möödas, ei jäänud ka siin midagi maitsmata.

Tagasisidest võib lugeda, et hea algus on tehtud:

“Veel kord aitäh väga mõnusa loengu eest. Neid, kes juba eile poest teistsugused oste tegid, oli mitmeid. Rõõmuga tõdesin, et osakonnas olid juba täna idandite tarbeks vajaminev kraam lõuna ajal poest valmis ostetud ja likku pandud. Isegi ostsin eile poest otsa saanud suhkrupaki asemele demerara suhkrut.”

Tänud seminaris osalejatele, aktiivsetele suhtlejatele ja korraldajatele.